fbpx

OBEY

Shepard Fairey, beter bekend als OBEY, is een van de meest prominente straatkunstenaars van de hedendaagse scène. Een geëngageerd kunstenaar, maker van posters, graffiti en stickers, oprichter van het kledingmerk Obey clothing: Obey is de auteur van verschillende hedendaagse iconen van activisme en politieke strijd.

Shepard Fairey: Biografie

Geboren in 1970 in Charleston, South Carolina, groeide Obey op in een skateboard omgeving, met zijn band “Posse” en de constante invloed van punk. Al tijdens zijn middelbare schooltijd maakte hij zijn eerste collectie stickers en begon hij zich uit te breiden met stencils.

Op 18-jarige leeftijd verhuisde hij naar Providence om de Rhode Island School of Design te volgen. Toen Shepard Fairey op school zat, bestudeerde hij stickerkunst en ontdekte hij de communicatieve kracht van dit soort kunst. In 1989, helemaal aan het begin van zijn carrière, maakte hij een stickeractie, “André the Giant has a posse’, die wereldwijde erkenning en bekendheid verwierf. Hij ontwierp zelfstandig logo’s, stickers, stencils en vlak na zijn afstuderen richtte hij een kleine drukkerij op, waarmee hij de basis legde voor zijn toekomstige merk Obey Clothing.

Hij werkte bij grafische ontwerpstudio’s en kreeg opdrachten voor verschillende projecten, waaronder rock- en punk albumhoezen van bekende bands en het ontwerp van de Mozilla-mascotte, de rode dinosaurus van de gelijknamige browser. 

Hij heeft altijd graffiti gemaakt over de hele wereld, met onderwerpen en thema’s die verband houden met de strijd van de plaats waar hij schildert. Zijn artistieke stijl is nu een referentiepunt geworden voor activistische straatkunst over de hele wereld.

Obey: Street Art en Kunstwerken

Alle werken van Obey hebben een zeer herkenbare stijl, door de manier waarop hij vereenvoudigt en de juiste balans vindt tussen beeld en tekst om een beeld te creëren met een sterke visuele impact en een duidelijke boodschap. Zijn werken worden vaak gekenmerkt door scherpe vormen, felle primaire kleuren en grote teksten; zijn prenten, die vaak de onderwerpen van graffiti overnemen, zijn meestal in vierkleurendruk. 

Het werk van Obey wil de toeschouwer uitlokken na te denken over de werkelijke betekenis van de boodschappen en het systeem dat hem omringt, zodat hij “zich over alles vragen stelt” zonder zich naar believen te laten manipuleren door de macht.

Maar waar is het Obey-naam betekenis? Obey van de teksten die voorkomen in John Carpenters film They Live komt: een verwijzing naar de vele onderliggende boodschappen die de maatschappij ons elke dag laat binnenkrijgen. Obey’s werken maken inderdaad gebruik van dezelfde massacommunicatiemiddelen, maar dan voor sociale, politieke en uiteindelijk verzetsdoeleinden tegen de onrechtvaardigheden van de maatschappij.

Een paar van de vele graffiti van Obey: Liberté, Égalité, Fraternité in Parijs, Rose Girl in Grenoble, Peace Guard in Lissabon. Het zijn stuk voor stuk meesterwerken, die het stedelijk weefsel binnendringen om een krachtige boodschap van verandering achter te laten. Tot slot, het doel van Street Art in zijn essentie.

Rose GIrl, Grenoble, 2019

André the Giant

Om de roem van Shepard Fairey te begrijpen zijn stickers, stencils en ongeautoriseerde posters nodig. Het verhaal van Obey begint officieel in 1989 met de stickeractie met het gezicht van André de Reus, een beroemde worstelaar. 

Obey, die een vriend wilde leren hoe je een sjabloon maakt, koos per ongeluk de afbeelding van André the Giant uit een tijdschrift en ondertekende het met “André the Giant has a posse“. Sinds die eerste impressie, die Obey “een gelukkig toeval van stickerkunst” noemt, zijn er duizenden stickers en posters geproduceerd en opgehangen aan de muren van Providence, waar de kunstenaar studeerde, en in andere steden in de Verenigde Staten.

De ervaring van André the Giant bevat al de essentie van Obey’s onderzoek naar reclame en communicatie: ook al betekent het beeld niets, het publiek merkt het alleen op door zijn alomtegenwoordigheid, net als een merk van een groot bedrijf.

OBEY: kleding en samenwerkingen

Shepard Fairey lanceerde zijn kledingmerk Obey Clothing in 2001. Hij betreedt de modewereld met dezelfde bedoelingen als in het begin van zijn carrière. Hij gelooft eigenlijk dat de beste manier om een boodschap te verspreiden een haarcampagne is, die niet alleen gebruik maakt van straten en openbare ruimten, maar ook van de kleren die we zelf dragen.

Nu zijn het gezicht van André the Giant en het logo van Obey overal ter wereld te zien: hoodies, t-shirts, petten die het merk van de artiest weerspiegelen.

Obey: Hope

Obey heeft vaak portretten gemaakt van mensen die verbonden zijn met politiek of verzet, soms minder bekende mensen, symbool van mondiale en lokale strijd, soms beroemdheden (Nixon, Nelson Mandela, Noam Chomsky).

Dit is het geval met het Hope Manifesto, dat in duizenden exemplaren werd geproduceerd en tentoongesteld tijdens de presidentsverkiezingen van 2008 in de Verenigde Staten. Op deze poster wordt het gezicht van kandidaat Barack Obama, in vierkleurendruk, vergezeld door de woorden “Hope” (hoop), “Change” (verandering) en “Vote” (stem). De poster werd al snel het icoon van de verkiezingscampagne van de toekomstige Amerikaanse president.

Hoewel een samenwerking tussen Shepard Fairey en Obama nooit werd geformaliseerd, stuurde de president hem een bedankbrief voor zijn steun en creatieve bijdrage. Kunstcriticus Peter Schjeldahl beschrijft ‘Hope’ als “de meest effectieve Amerikaanse politieke illustratie sinds de tijd van Uncle Sam“.

OBAMA HOPE - Obey Giant
Hope, 2008
Scroll naar boven